16 Aralık 2017 Cumartesi

Neden sigara içenler daha sık grip olur?

Bu yıl ikinci kez faranjite yakalanmış ve evde pinekliyorken, kış hastalıkları ile ilgili biraz araştırma yaptım ve önemli bir bilgiyle karşılaştım. Kendi deneyimlerimle harmanlayıp sizlerle paylaşmak istedim. 

Sigara kullanmadığım için tabii ki başlığa kendi üzerimden cevap veremem. Fakat şunu da belirtmek isterim ki, dumanı solumuş olmamız yetiyor aslında. Bağışıklığı düşürüyor. Peki nasıl?

Yapılan araştırmalarda, sigara dumanına maruz kalmanın anti-viral yanıtları yavaşlattığını gösteriyordu. Fakat Yale Üniversitesi'nden araştırmacılar, fareler üzerinde bir deney yaptılar ve tam tersi görüşü ispatladılar!
Bulgularına göre; sigara içenlerde virüslerle savaşmakta bir sıkıntı yaşanmıyordu, sıkıntı virüslere verilen tepkiydi. Aşırı, "hiperaktif" tepkiler mevcuttu!



Araştırmacılar bunu sinekten kurtulmak için sinek kovar kullanmak yerine, balyoz kullanmaya benzetiyorlar. 

Yıllarca pasif içici olarak yaşadım ve etkilerini pek hissetmedim açıkçası. Fakat son 2-3 yıldır, senede iki kez faranjite yakalanıyorum. Faranjit bir üst solunum yolu enfeksiyonu. Ve kuru, pis, dumanlı hava oluşumunu ya da artışını tetikleyen en önemli etkenlerden. 
Bu hastalıkla savaşırken özellikle sigara dumanı, boğaz acısını artırıyor. İyileşmeyi geciktiriyor. Zaten kısık olan sese zarar veriyor ve -benim yaşadığım gibi- iyileştikten sonra dahi birkaç hafta boyunca sesiniz berbat bir hal alıyor.

Sigara dumanına uzun süreler maruz kaldığınızda, silialar zarar görür. Silia; nefes borumuzdaki hareketli küçük tüycüklerdir. Mikropları ciğere inmeden tutarak hastalanmamızı önlerler. Bunlar zarar görünce, hastalıklara karşı savunma kalkanlarımızdan biri görevini yerine getirememiş oluyor. 

Sigara içenlerin ise halini siz düşünün artık.
Vücudumuzdaki sebep-sonuç ilişkilerinden bahsetmiştik önceki yazılarımdan birinde. Yine aynı durum söz konusu. Sonucu hemen görmeyi beklemeyip, önlem almamız gerekiyor. (Çünkü aslında bir hastalığa yakalandıktan sonra yaptıklarınızla "önlem" almış olmazsınız. İyileşme sürecinde kendinize "yardım" edersiniz ancak.)

Pasif içiciysek gerekirse maske takmalı, o dumanı solumamak için elimizden geleni yapmalıyız. Tabii bu her zaman mümkün olmadığı için, burdan sigara içenlere sesleniyorum: Kendiniz için bir şey yapmıyorsanız pasif içiciler için yapın ve artık bize zarar vermekten kaçının lütfen.

Kaynak:
sciencedaily.com
HBT Sayı 90

8 yorum:

  1. Silia olayını bilmiyordum. :/ Ben de pasif içici sayıldığımdan benim silialarım şu anda ne haldedirler, kim bilir?
    Merak ederek okudum bu ilginç yazını. Bilgilendirme için çok teşekkürler! ^_^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Silialarımız için üzülüyorum... :)) Çok teşekkür ederim, en istediğim şey de bu işte, karşımdakinin keyif alarak okuması. Çok mutlu ettin sağol var ol arkadaşım, ben teşekkür ederim...

      Sil
  2. hiç bilmediğim bir konu, sigara da içmiyorum, teşekkürler bilgi için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım hiç içmezsiniz. Ne demek, ben teşekkür ediyorum :)

      Sil
  3. Ben sigara kullanıyorum ama üç yoldır grip olmadım bloğuma beklerim https://yusuf-sezgin.blogspot.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. genelleme bu tabii herkeste olacak diye bir durum yok çok şükür sizde olmamış. Yine de umarım en kısa sürede bırakırsınız :)

      Sil
  4. çok faydalı bir yazı olmuş

    YanıtlaSil